Electriciteit – Upgrade

In de Silmaril zijn 3 dikke Victron Gel accu’s aanwezig van 130 Ah per stuk, totaal dus 390 Ah ... maar de acculader was eigenlijk veel te klein bemeten: een Mastervolt 12/30A. Daarnaast is een losse omvormer gemonteerd, een Mastervolt 12/800, en ook dat is het net niet :). De kleine waterkoker ging nét, maar het Nespresso-apparaat trok hij ondanks een hoger piekvermogen totaal niet.

Blijkbaar is een te kleine acculader ook weer niet goed voor je accu’s en voor een gelaccu wordt een acculader aangeraden van 20-50% van de capaciteit. Eerst een offerte opgevraagd voor vervanging door een Mastervolt Combi … en na ontvangst héél snel naar een goedkopere oplossing gezocht, wat de Victron Mass Combi 1600/70 is geworden.
Een compromis, maar de prijzen stijgen exponentieel als je naar zwaardere omvormers of laders gaat en worden onwaarschijnlijk duur.

Een tweede, vaak onderschatte kostenpost is de bekabeling die vervangen moet worden – er gaan zoveel méér amperes door de kabel dat die veel dikker moet zijn. Los van de prijs per meter is het met name heel veel werk – het past niet meer door de bestaande buizen én je hebt speciaal gereedschap nodig (de ogen knijp je niet meer met de hand aan).

De mooie, geïntegreerde controlepaneeltjes werden onbruikbaar.
Bij ontvangst van het bij de Victron horende paneel dacht ik: ‘Zou het dan toch …?’ – qua maat lijkt het te passen!
Met wat creativiteit heb ik het nieuwe paneel inderdaad op dezelfde plek gekregen, dat scheelde weer ergens anders een gat zagen en de bekabeling kreeg ik hier ook makkelijker heen.

Begonnen met het volgen van de aanwezige bekabeling door het schip heen, dus veel schotten open of losschroeven tot ik bij de accubank uitkwam. Op zich OK aangelegd, maar dat kan veel netter – als je toch bezig bent …

De oude omvormer en acculader afgekoppeld en gedemonteerd, de nieuwe Victron alvast op zijn plek gehangen. In de oude situatie gingen 2×2 kabels richting de accu’s, en volgden verschillende routes … met de Combi is nog maar 1 set kabels (50mm2) nodig.

Tijd voor de electriciën … samen hebben we de oude bekabeling verwijderd, gaten gezaagd waar nodig voor de nieuwe bekabeling en de nieuwe kabels doorgetrokken. In de Mastervolt Masterswitch kast moest ook e.e.a. worden aangepast, om de boiler (vraagt veel stroom!) alleen op de walstroom te laten werken en te voorkomen dat de omvormer daarvoor stroom gaat leveren. Met zijn tweeën een dag werk!
De volgende dag alles aangesloten en dan het spannende moment … voorzichtig aan steeds meer aanzetten, kijken of het goed gaat en dan de volgende stap. Eerst het 12V boordnet. Check. Hoofdschakelaars om. Check. Walstroom 220V erop. Check. Lader aan. Check. Walstroom er af, omvormer aan en koffie zetten met de Nespresso. Check!

Al met al zijn we samen twee dagen bezig geweest, en ik nog een extra dag met de voorbereidingen. Bij de accubank en door het schip zijn alle kabels netjes op lengte gemaakt, vastgezet en netjes weggewerkt. Hoofdzekeringen op de goede plek. Ik zelf vind het een prettig idee dat ik ook weer eens alles in de boot heb gezien, en als er wat aan de hand is weet waar ik zoeken moet!