Uitrusting:

Check   Topgetuigde, custom-made Holland Spars mast, wit gespoten. Al het beslag uit massief aluminium gefreest. Carbon spi-boom.
Check   Rolreef Reckmann 2000, voor HA-fok en Genua 2
Check   Dyform verstaging, 30% sterker dan 1x19;
Check   Wegneembaar Aramide kotterstag en Dyneema (wegneembare) bakstagen,
Aramide achterstag met Holmatro hydraulische spanner.
Check   2 x Lewmar ST50 lieren,
2 x Lewmar ST40 lieren
in de kuip,
3 x Lewmar ST40 aan de mast.
Check   3-blads klapschroef: origineel Volvo Penta
Check   Isotherm 40 liter boiler, zorgt op de motor en op walstroom voor warm water;
Check   Isotherm ASU 3201 koelkast met koude-accu:
Check   Webasto AirTop 5000 verwarming, met uitlaat in salon, achterkajuit en natte cel;
Check   RVS vuilwatertank
(80 liter);
Check   2 gescheiden watertanks,
(300 liter) met electronische voorraad-meter;
Check   180 liter RVS dieseltank met electronische voorraadmeter;
Check   Mastervolt 12/30aH acculader;
Check   Mastervolt 12/800 omvormer;
Check   Mastervolt scheidings-transformator GI 2;
Check   Mastervolt geintegreerd schakelpaneel, incl. BTM-1 accu-monitor en voorraad-meters water en diesel;
Check   Victron Gel-accu's:
3 x 130aH +
1 x 74aH AGM startaccu
Check   Lewmar V2 electrische ankerlier, 40 meter ketting.

AIS Transponder B

Hoewel we radar aan boord hebben, heb ik ook een Raymarine AIS-700 Transponder B ingebouwd. Zien en gezien worden :).
Met de toenemende aan-wezigheid van AIS bij beroeps- en pleziervaart zonder meer een aanvullende veiligheids-maatregel!

Techniek & Apparatuur a/b van de Silmaril

... voor de liefhebbers

Apparatuur


Bij aankoop was de V1122 voorzien van enerzijds Raymarine (instru-menten en stuurautomaat), anderzijds Furuno apparatuur - in de loop der jaren aan elkaar geknoopt. Daar heb ik slechte ervaringen mee :).
Bewust is daarom het systeem uitgebreid en het Furuno-systeem is nu een onafhankelijke, volledige backup voor het Raymarine systeem.

Axiom 9 MDF: kaartplotter toegevoegd 2019
AIS-700: transponder B (2019);
SmartPilot2 stuurautomaat: linear drive, Gyro, Fluxgate;
ST7001 bediening op stuurstand;
S100 afstandbediening / instrument repeater;
ST-60 Wind, Log, Depth, Close Hauled, Multi display buiten;
ST-60 Multi display in navigatiehoek.

MDF 8 Kaartplotter en Radar;
NavNet 3D Radar-dome
GPS-32 GPS en NMEA repeater.
NX300 Navtex en GPS-repeater.
FM-2721 DSC Marifoon



Met de Axiom 9 hebben we ook gelijk met de iPad of iPhone een 'scherm' buiten op afroep (WiFi). En geen gedonder meer met aansluitingen over verschillende netwerken!

Voor de Navigatie en Veiligheid hebben we verder nog de beschikking over:

• Standard Horizon handheld-marifoon;
NX500 Combi-Antenne voor ontvangst DCS, FM radio, NavTex en SSB;

Gebruik van de Laptop en Navigatie-apparatuur


Door bovengenoemde keuzes hebben we geen noodzaak meer voor een laptop in het boordsysteem, en voor de navigatie kunnen we altijd terugvallen op de Furuno plotter en GPS. De Furuno MDF8 heb ik ook laten zitten omdat naar mijn mening de radarsystemen van Furuno veruit de beste zijn.



Wij hebben wel altijd up-to-date papieren kaarten naast de laptop, en houden een logboek bij per 2 uur. Onze ervaring is dat met de Imray Passage Charts en de recentste ReedsMcMillan samen met goede pilots je heel ver komt. Gedetailleerde kaarten schaffen we alleen aan voor lastige gebieden (Channel Islands bijv.).

Radar- en Antennes

Over de plaasting van de radar-dome is veel discussie onder zeilers.

ScanStrut Radarpaal Ik heb op ons vorige schip gekozen voor een ScanStrut paal achterop.
Wit aluminium, twee antenne-steunen en massief afgetuid. Bevalt veel beter dan in de mast. Op de Victoire was gelukkig voor een vergelijkbare oplossing af-werf gekozen.
(beweeg de muis over de foto voor vergroting)

Accu Monitor

Een van de beste investeringen die je kunt doen. 100% nauwkeurig wordt bijgeladen en afgenomen stroom bijgehouden, in % voorraad, absolute aH's, aanwezige spanning.

Tot op 0.1 aH zie je wat werkelijk wordt afgenomen, hoeveel het zonne-paneeltje geeft, hoeveel de motor laadt - je weet direct of er iets mis is!

Koeling aan boord

De koelkast is de groot-verbruiker van stroom aan boord.
We hebben, vanwege de goede ervaringen hiermee op ons vorige schip, de bestaande compressor dan ook snel vervangen door een Isotherm ASU koelunit.

Koelunit
In de koelkast hangt een koude-accu, die 'versneld' wordt ingevroren als er stroom (motor of walstroom) voorhanden is.
Deze accu geeft dan kou af en pas na 16-24 uur gaat de unit weer stroom trekken. Veel zuiniger dan een losse compressor!


Standaard ScanStrut-paal, met twee antennesteunen.
Staat als een huis, en de bedrading is zo netjes weggewerkt!