Lessons Learned ... de voorbereidingen aan de boot (en bemanning!)

>> Een goede voorbereiding is het halve werk ... en goed voor het vertrouwen :)

Buiten het feit dat het veel narigheid en werk onderweg kan voorkomen als je goed bent voorbereid, was het voor ons zeer belangrijk voor het 'buik-gevoel', het vertrouwen dat je in je boot en jezelf hebt. Daarnaast heb je nog een hele papierwinkel waarmee je rekening moet houden en wat vóór vertrek moet zijn geregeld....

De voorbereidingen vooraf:
De boot heeft simpelweg veel meer te lijden dan de weekends op het IJsselmeer ... je vaart in twee weken meer mijlen dan in een hele Nederlandse zomer, je bent continu op zout water, je bent op zee - de boot krijgt het voor de kiezen!
Het is een prettig idee als je je eigen schip ook onder de vloer en achter de schotten goed kent, weet waar je zoeken moet áls er iets mis gaat.

Wij hebben best véél tijd en aandacht (en geld ...) in de voorbereidingen gestoken. Onze uitgangspunten waren:

  • we gaan weg voor een 6 - 12 maanden, we gaan naar het Zuiden en we hebben géén haast;
  • we willen zeilen (dat betekent dat wij niet weggaan als er onvoldoende wind staat en we op voorhand weten dat we meer dan 20 mijl op de motor moeten doen);
  • we gaan in principe in dagtochten, maar een nacht doorvaren is geen probleem. We weten dat we soms ook drie, vier dagen op zee zullen zijn (Biskaje, Portugal);
  • we willen niet afhankelijk zijn van marina's, dus ook kunnen ankeren voor meerdere dagen, maar we zullen regelmatig wél een marina aandoen;
  • we varen niet uit als de weersberichten 6 BF (hoger dan halve wind) voorspellen, maar realiseren ons dat dat wel over je heen kan komen. Als er een kans is dat er méér wind komt (7-8 BF) blijven we waar we zijn;
  • het allerbelangrijkste: we moeten het allebei leuk blijven vinden!
We zouden het volgende mee willen geven aan 'collega-vertrekkers' ... :

VOORBEREIDINGEN AAN HET SCHIP


SleutelenTerugkijkend hebben de voorbereidingen aan de boot hun vruchten afgeworpen, en zijn zaken waarvan ik mij vóóraf afvroeg of het nu echt noodzakelijk was toch nuttig gebleken.
Verder heb ik weer ideeën opgedaan voor volgende of langere trips: enerzijds uit eigen ervaring, anderzijds 'afgekeken' op andere schepen - voldoende voor een hele pagina ...zie 'Voorbereidingen Schip'

VOORBEREIDINGEN BEMANNING

Eens moet de eerste keer zijn ... en je krijgt alleen ervaring door het te doen. Toch is het wel prettig als je weet wat je kunt verwachten, en het was een geruststellend idee dat ik als 'opstapper' al wat weken in de (zee)benen had, met een deliverytrip in 2001 van Lagos, Zuid-Portugal naar Southhampton, UK.
Je doet erg veel ervaring op terwijl je onderweg bent, maar ik denk dat het erg belangrijk is dat je beiden de boot kunt zeilen, en de basisbeginselen van zeiltrim onder de knie hebt.

CrewVerder denk ik dat een theoretische basis goed is: vaarbewijs, kustnavigatie, meteorologie, gebruik van radar - wij hebben de cursussen gedaan.
Navigatie moet je (beide) simpelweg beheersen, incl. het varen op stromend water. GPS is natuurlijk een geweldig en noodzakelijk hulpmiddel. Ik vond het toch leuk om een gegist bestek bij te houden, kruispeilingen te maken en dat vervolgens af te zetten tegen de werkelijke positie ... en je leert er weer van.

Sinds de trip van 2002 is voor mij persoonlijk radar een veiligheidsinstrument waar ik niet graag zonder zou willen ... maar je moet wel weten hoe je hem moet afstellen en gebruiken. Mijn stelling is dat een cursus echt noodzakelijk is - al is het maar om de beperkingen te onderkennen. Als je er 'los' op bent ga je hem ook voor navigatie gebruiken.

Verder denk ik dat een meteorologie-cursus aan te bevelen is. Weersberichten worden meestal voor 24 uur gegeven, maar vaak kun je weerkaartjes krijgen. Dan is het wel prettig als je ze enigzins kunt interpreteren. Het geeft je een idee over de bestendigheid van het weer, en de vooruitzichten voor de komende twee tot drie dagen.

Wij worden gelukkig niet snel zeeziek, en het blijft beperkt als we het wel worden. Maar vrijwel iedereen wordt zeeziek, afhankelijk van de omstandigheden - bij de een blijft het bij een katterig gevoel, lichte misselijkheid, een ander ligt echt doodziek in de kooi. Wij slikken Cinnazine als het te erg wordt - ik word er wèl slaperig van.

Lessons Learned


Scheepspapieren

Zelfs voor de korte trip welke wij voor ogen hadden liep de benodigde papierwinkel al snel op. De kosten ook :(
Wij bewaarden de papieren in een A4 map, en hadden van de belangrijkste documenten vooraf kopieën gemaakt.
Scheepspapieren Noodzakelijke papieren:

ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen): Europees erkend eigendomsbewijs met gegevens over schip, radiozendapparatuur en evt. radar;
Vlaggenbrief, want Frankrijk accepteerde nog steeds de ICP niet .... (sinds 2006 wèl)
ICC (International Certificate of Competence): internationaal Vaarbewijs;
Verzekeringsbewijs en -polis: in Nederlands, Engels, Spaans en Grieks;
VHF-certificaat;
VAT Paid / BTW-betaald verklaring (zijn ze fel op!);

Een stapel kopieën van de paspoorten is ook wel handig.

In Frankrijk vinden zomer's regelmatig controles op 'overvalsbasis' basis plaats (Camaret bijv.) - de douane blokkeert de uitgang en controleert alles.

In Spanje en Portugal wordt regelmatig om de verzekeringspapieren gevraagd.

In de map hadden we verder (geleerd van trips naar Oost-Duitsland vroeger) een aantal 'dummy documenten' - hoe officiëler ze er uit zien, en hoe meer stempels je er op kunt zetten, hoe beter!
Stempel Stamp
Nederlandstalig, snappen ze over de grens helemaal niets van en het staat heel professioneel ..... verdeel ze strategisch over de map met papieren!.