SAILABOUT 2011 ... BESTEMMING: AZAB (Azores And Back)

AZAB werd FAB (Falmouth and Back)

WAAROM ... ?

Al een jaar of tien had ik de wens om een keer solo naar de Azoren te zeilen. Solo, omdat het een extra uitdaging is. Helemaal alleen, op jezelf aangewezen. Zelf de problemen onderweg oplossen.
Zo ben ik ook vertrokken - ik vaar de boot vaak solo, ook langere tochten en wedstrijden. Daar zag ik niet tegenop.
Waar ik wel tegenop zag was het eerste stuk, de 700 - 800 mijl naar Brest of Falmouth: doorkruisen van het Kanaal met de heersende ZW-winden, onbestendiger weer en drukkere scheepvaart e.d.

Voorbereidingen


Op zich vielen die wel mee - we hebben de Silmaril gekocht en aangepast voor langer verblijf aan boord en ze is goed uitgerust voor solo-zeilen en steviger trips op open water.
Radarverklikker In de basis is ze in orde: de voorbereidingen bleven beperkt tot extra aanvullend onderhoud en het aanbrengen van comfort- en veiligheidszaken. Dat zijn er misschien wat meer omdat ik solo vaar.
Zo heb ik bijv. een Echomax gemonteerd, een actieve 'radar-verklikker' die mij beter zichtbaar maakt voor andere zeevaart en mij een seintje geeft als er scheepvaart in de buurt is.
Het ding werkt. Zo goed dat ik in het Kanaal het akoestisch alarm afzet, want het bereik is minimaal 20-25 mijl en in dit drukke deel is er altijd wel scheepvaart in de buurt :). Wel is mij meerdere malen bevestigd dat de Silmaril op de radar veel beter zichtbaar is - een prettig idee in dikke mist, kruisen van de shipping lanes of echt slecht weer.

Sateliettelefoon Ik heb lang getwijfeld over een Proctor Modem aan een SSB kortegolf zender, maar dat werd toch wel een dure grap. Ik heb gekozen voor een sateliettelefoon.
Ik kon een Motorola 9555 Iridium toestel op de kop tikken (budgetneutraal verkocht bij terugkomst) en heb het goedkoopste prepaid abonnement (200 minuten voor € 500 ... is € 2,50 per minuut!) afgesloten.

Voordeel van Iridium is dat er direct een dataverbinding via het Iridium-netwerk wordt opgebouwd, dus ik kon redelijk eenvoudig e-mail en gribfiles binnenhalen.
(dit is me zwaar tegengevallen. De snelheid van de verbinding is echt belabberd, zo laag dat zelfs ophalen van beperkte gribfiles zo lang duurde dat het programma zelf de procedure afbrak en ik over moest op de e-mail procedure, en de verbinding minstens 5 minuten moest openstaan ....)



Overwegingen in Falmouth


Na een haperige start (veel harde tegenwind, hoppen van haven naar haven in korte trips) ging het na Guernsey sneller en via Dartmouth en Plymouth lag ik keurig op schema 11 juni in Falmouth. Het deel waar ik het meeste tegenop had gezien achter de rug!
Gelukkig waren de weersomstandig-heden op Fitzroy en Biskaje verre van ideaal - depressie na depressie trok over, harde Zuid / Zuid-Westelijke winden en lag ik serieus verwaaid. Dat gaf net de paar dagen gedwongen bedenktijd om de opgestoken 'onrust' te onderzoeken.

Ik ging door alle handelingen om de boot klaar te maken voor rond de 10-12 dagen op zee, en vertrok 15 juni, ondanks de niet vrolijk stemmende weerberichten - om 24 uur later Falmouth weer binnen te lopen met een defecte GPS en niet werkende stuurautomaat.
Achteraf maar goed ook, want de werkelijke motivatie was er niet echt meer. Ik voelde me geen onderdeel meer van de gebeurtenissen 'thuis'. Miste familie, vrienden.
Het feit dat ik me realiseerde dat 'terug' ook weer 4-6 weken zou duren - ik had al een zeilmaat geregeld om vanaf de Azoren mee terug te varen, wilde dat stuk sowieso niet meer alleen doen. Maar met de terugreis meegerekend was het gewoon te lang weg van huis.

Het denkproces dat ik voor mezelf doorwilde ging ook sneller dan ik had verwacht, had er natuurlijk al 4 weken alleen opzitten, met veel verwaaide dagen en een barre crossing van Guersney naar Dartmouth. Ja, ik wil nog steeds een keer naar de Azoren ... maar ik wil niet meer zo lang alleen onderweg zijn.
Onvoldoende doorgedacht dus, te egoïstisch ook - gelukkig missen mensen mij ook, en maken zich (niet nodig, maar goed) zorgen.

We hebben het uiteindelijk anders ingevuld: ik heb de boot teruggezeild naar Cherbourg, we hebben een extra vliegticket geboekt naar de Azoren (de rest was al geregeld) en na de week daar hebben we samen nog twee weken van mooi weer (toen wel ...) genoten op de Kanaal-eilanden. Daarna de boot binnen een week teruggejast!

De Azoren


De Azoren (Portugees: Açores) vormen een archipel in de Atlantische Oceaan op een afstand van 1500 km van het Iberisch Schiereiland en op circa 2000 km van Amerika. Deze archipel bestaat uit negen bewoonde eilanden.

Azoren
De Azoren hebben een totale oppervlakte van 2247 km² en ca. 250.000 inwoners. De grootste stad, Ponta Delgada, ligt op het oostelijke eiland São Miguel.

Blog

Wil je de trip, heen- en terugreis, op dagniveau nalezen? Dat kan in de bijgehouden Blog.

Startpunt: vertrek 15 mei 2011

of halverwege:

Vertrek uit Falmouth 15 juni 2011

Zuid-Engeland

Nieuw voor mij was Zuid-Engeland, en hier wil ik nog wel een keer heen. Dartmouth, Salcombe, Plymouth en Falmouth heb ik aangedaan: onverwacht mooie plekjes, en er zijn er nog veel meer!

Dartmouth
Dartmouth Entrance

Salcombe
Salcombe, Silmaril aan de mooring