Over Proud Mary

Proud MaryDe Proud Mary is een Marieholm IF-E uit 1972. Bouwnummer 1038, zeilnummer 1097. Een langkielertje, bijna 8 meter lang en maar 1.20 meter diepgang. Aangeschaft in 2013, na verkoop van de Silmaril, een Etap 39S.

Na mijn laatste (solo)trip in 2011 was ik opeens klaar met de langere, grote reizen en vond het simpelweg zonde een groot, zeewaardig en volledig uitgerust zeiljacht te onderhouden voor een paar dagtochtjes per jaar.
Ik zocht weer onbezorgd zeilplezier, iets om aan te knutselen en op te knappen. Een klassieke dag- of weekendzeiler, wel geschikt voor ruimer water, met de mogelijkheid een nachtje te blijven slapen … maar klein genoeg om er Friesland mee in te kunnen, even snel een gennaker of spinaker te zetten, kortom: een zeilertje.

Dat het een Marieholm IF moest worden was van begin af aan duidelijk. Wel wilde ik een inboard diesel (IF-E) – zo’n mooi scheepje hoort geen pukkel achterop te hebben van een outboard.

Dat was even zoeken … maar na zo’n 15 exemplaren troffen we de ‘Slenderness’. Netjes, in goede staat, van binnen keurig maar toch genoeg werk om lekker te kunnen klussen …

KombuisEr is netjes een soort kombuisje ingetimmerd, met een spoelbakje (watertank in voorpunt) en het bekende Origo spiritus-kookstel.
Daaronder ruimte voor een koelbox, erg praktisch. Gaat ten koste van de zitruimte, maar voor ons geen enkel probleem.
Voorkajuit
Nieuwe kussens en bekleding maken het scheepje ‘fris’ … en de (relatief :) ) ruime voorpunt is prima voor een paar nachtjes aan boord!

Een Shipmate marifoon, Furuno GPS en Interieur BB Achtereen Raymarine helmstok-autopilot maken het bootje compleet.

Met wat slimme kastjes en bergvakjes genoeg opbergruimte voor kleine spulletjes en er is een toiletje aan boord.

Waar ik erg content mee ben is de nieuwe motor, een Yanmar 1GM, precies goed voor dit bootje. Betrouwbaar torretje. En ze heeft een teak dekje, zeer netjes gelegd – we moeten de tweede Marieholm met een teak dek nog steeds tegenkomen :).

Inmiddels zijn alle zeilen vernieuwd, is de giek vervangen door een Seldén exemplaar, lijnen en vallen naar de kuip gebracht, nieuw dekbeslag aangebracht, zijn de originele liertjes opnieuw verchroomd, is de elektra compleet vervangen en heb ik de opbouw en kuip geschilderd in gebroken wit. Mooi :) !

De verstaging is vervangen door Dyform, in combinatie met een rolfok (Harken). Gelijk de sterkere Zweedse want-plaatjes gemonteerd. Voor de High Aspect fok heb ik twee rails in het gangboord, tegen de kajuitopbouw aan, geplaatst – aan de wind een behoorlijke verbetering. De Furuno GPS is vervangen door een Lowrence kaartplottertje met ingebouwde GPS.

In 2018 is de romp helemaal teruggeschuurd tot de gelcoat, en met 2 primerlagen en 4 lagen de IJssel DC Marine blauw en een mooie gele bies kan ze er weer een aantal jaren tegen. De afsluiters achter zijn vervangen en door de bakskist heen bereikbaar gemaakt.

120A3AFC-BE78-44A9-9B07-DE3FE44A4C23
De Proud Mary in 2018

We hebben meer zeilplezier van dit bootje dan de grote Etap 39S. Natuurlijk is het comfort stukken minder, maar we gaan er gewoon 3-4 weken mee op vakantie, de Waddeneilanden en kust-hoppen gaat gewoon prima.

Een gedachte over “Over Proud Mary”

  1. heel mooi en inspirerend helemal! hoe heb je met de wasbak afvoer gedaan? heb je versterking aan de romp en de stag ? heb je fotos van je werk?ciao Valeria

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *