Raymarine SPX-10 en P70 … drama

The continuing story … vervangen van de stuurautomaat.

Ik heb eerst contact gezocht met Raymarine Nederland om na te vragen wat ik precies nodig had. De nieuwe Raymarine apparatuur blijkt niet backwards compatible met de aanwezige apparatuur, dus uitgelegd hoe mijn huidige systeem er uit ziet en gevraagd wat ik precies nodig had.

De boodschappenlijst besteld bij Dekker Watersport: kon het na twee dagen al ophalen, klasse! Vervolgens een hele dag bezig geweest om de automaat, de fluxgate en de display te monteren … vooral het doortrekken van de kabels en deze weer goed door de hele boot vastzetten was een behoorlijke klus.

Gelukkig kon ik de aansluitingen van de oude automaat gebruiken: SeaTalk, roerstandgever, clutch, spanningsdraden, aansluiting lineair drive waren ongeveer hetzelfde.
Altijd weer spannend als je de boel dan aanzet 🙂 … maar het werkte, alleen kwam de SeaTalk1 informatie niet door!
Vervelend, want hij moet wel de data van log, windmeter en waypoints accepteren, en de gegevens van de GPS (COG, SOG, BTW) om op de automaat te kunnen varen ….

Dus weer in de telefoon geklommen met Raymarine Nederland: kreeg iemand anders aan de lijn, en helaas ook een ander verhaal … ik moest het anders aansluiten, had een andere brug (incl. converter SeaTalk to SeaTalk NG) nodig en het ST60 MultiView display kon ik niet direct met de P70 ‘lussen’ … en bedankt, want de oude SeaTalkkabel had ik verwijderd en gebruikt om de nieuwe spurcable door te trekken.

Weer in de auto, naar Dekker Watersport die zo vriendelijk waren het benodigde onderdeel uit een set te halen zodat ik gelijk door kon. Goede zaak hoor!
En weer een dag bezig, want ik moest de (oude) SeaTalkkabel weer naar de stuurstand trekken: alle tiewraps weer los, een hoop gepriegel, tweede gat in RVS maken voor doorvoer – het zijn de kleine dingen die zoveel tijd kosten!

Overtuigd dat het nu zou werken weer de spanning erop … en jawel, de benodigde data zijn nu zichtbaar! Het duurde precies 5 seconden … daarna een hoop gepiep uit verschillende systemen, want de data valt weg. En in de P70 staat nu FAULT – da’s niet goed. Alles drie keer nagelopen, maar kan niets vonden wat niet goed zou zitten!

Zwaar gefrustreert maar naar huis gegaan, was inmiddels in staat de boel te slopen. Alles op de mail gezet zondag, schema erbij en vanmorgen nagebeld. Nog geen antwoord van Raymarine Nederland … met weemoed denk ik terug aan de perfecte adviezen en ondersteuning van Holland Nautic, toen zij importeur waren!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.