Grevelingenmeer

Gisteren na de ergste buien uit Strijensas vertrokken, zo rond 11.30 uur. Het kwam met bakken uit de lucht met een onweersbui direct boven ons, met echte vette knallen!

Hoewel de weerberichten beloofden dat het in de middag zou opklaren, deed het dat niet – uiteindelijk hebben we de hele trip in regenpak gedaan. Was het niet om droog te blijven, dan was het wel tegen de kou!

Af en toe een stukje blauw...
Af en toe een stukje blauw…

Drie sluizen op het programma vandaag: Volkerak-, Krammer- en Grevelingen-sluis. En hoewel de Volkeraksluis echt geen kleintje is, liep die snel vol en we moesten een schutting wachten. Duurde best lang, en toen we allemaal binnen lagen moest er nog één motorboot bij: die onder de priemende ogen van de voltallige sluis hopeloos lag te schutteren … Zelfs de sluiswachter was het zat en sloot de deur, en drukte hem zo naar binnen. Eindelijk lukte het ze om een lijntje vanaf het midden naar de kant te krijgen en gedurende de hele schutting bleef hij maar malen met de boegschroef. Duitse vlag natuurlijk ….

We hebben bijna de gehele trip op de motor moeten varen, de wind stond (natuurlijk) op kop … Heel even, op het Volkerak, konden we de genua bijzetten.

De Krammersluizen waren we snel door, en vandaar is het nog een korte hop naar het Grevelingenmeer. Lang genoeg echter om nog een laatste stortbui over ons heen te krijgen. Maar dat was de laatste, en toen we de Grevelingen opdraaiden trok het eindelijk helemaal open.

Mosselbank, Grevelingenmeer

We zetten koers naar de Mosselbank, twee kleine eilandjes, zonder voorzieningen, maar wel aanlegsteigers. Ans en Rob liggen met de Baroedam al te wachten, die waren een half uurtje eerder aangekomen vanuit de Ossehoek.

Volle maan boven het Grevelingenmeer

We hebben een groot gat geslagen in Rob’s drank (en slagroom) voorraad …. Irish coffee’s, Tia Maria, Jägermeister (of iets wat er op lijkt) … niet geheel fris meer schuifelen we terug naar onze boot 🙂 .

The day after … schijnt eindelijk het zonnetje weer eens! Na drie dagen motoren met stevige wind en regen zijn we het wel even zat, en hoppen over naar de jachthaven in Bruinisse. Daar wel alle voorzieningen … We tanken diesel en water, laden de accu’s weer even goed op en lummelen de mooie dag door. Da’s een mooie jachthaven geworden hoor!

’s Avonds genieten we buiten van een uistekend diner, met een gigantische schaal fruits de mer, met oesters, krab, mosselen, garnalen, kokkels, scheermessen …  en Ellis heeft een zeetong op haar bord waar ze nét overheen kan kijken.

Visje? :)

We bekijken de opties. Het wordt mooi weer de komende dagen, maar zoals gebruikelijk – zonder wind. We moeten verder Zuidwaarts, en we kunnen aankoersen op de Roompot (en dan daar naar buiten).
Of door naar het Veerse Meer en dan over het kanaal van Walcheren binnendoor naar Vlissingen. Zeilen kunnen we toch niet, de stroom staat morgen tussen 10 en 16 uur precies verkeerd voor ons, dus het zal wel weer motoren worden 🙁  .