Muiden – Haarlem

Vanmorgen redelijk vroeg weg bij de Koninklijke… In de Wateralmanak de tijden van brugbediening opgezocht voor de ‘kritische’ bruggen in de Staande Mast-route. Die zijn dit jaar veranderd: als proef voor een ‘Blauwe Golf’ die een betere aansluiting van tussen de verschillende bruggen moet garanderen.

Wie heeft er nu voorrang? Groot cruiseschip op het IJ
Wie heeft er nu voorrang? Groot cruiseschip op het IJ

We hebben vandaag moeten constateren dat het voor geen meter werkt 🙂 …
Hoewel wij keurig op tijd bij de brug over de A9 lagen (die draait maar 3 x per dag) voor de 14.15 opening, liep het daarna helemaal fout.
De schutting in de sluis bij Spaarndam verliep uitermate moeizaam, doordat er eerst een grote sloper doorheen moest en daarna duurde het ook te lang – ook omdat iedere boot geacht wordt € 3.50 te betalen, er een pinautomaat uit 1870 werd gebruikt en er dus lange rijen stonden.
Daardoor waren we te laat in Haarlem … Want tussen 16 – 18 uur wordt daar namelijk niet gedraaid.

De taferelen daar zijn ook Middeleeuws. Midden in de stad moet je aanleggen bij het Havenkantoor om je doorvaart-geld te voldoen. 1 kleine steiger. Een hoop, hele hoop bootjes, van kleine sloepjes tot grote motorboten – die, omdat het konvooivaart is, allemaal tegelijk aankomen. En dat duurt even voordat die bij een automaat die slecht werkt allemaal hebben betaald… En dan is het zomaar 16 uur – en draaien we niet meer! Echt belachelijk.

We zoeken dus maar een plekje in Haarlem. Geen straf hoor, maar we waren liever nog even doorgegaan en hadden de volgende hindernis (spoorbrug Sassenheim / brug A44) graag vanavond nog genomen.

Verder was het een mooie dag, lekker weer en overtuigend zonnetje. Heerlijk buiten gegeten bij Den Swarten Hondt – onverwacht eigenlijk echt goed gegeten. En vanuit de kuip, midden in historisch Haarlem, het blogje bijwerken.

Midden in het centrum van Haarlem, lekker in de eigen kuip!
Midden in het centrum van Haarlem, lekker in de eigen kuip!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.