Staande-mast route terug

BFE87CB7-CB70-447C-AFB5-D4D0CC521216In Benedensas komt de zomerstorm over, zelfs op ons beschutte plekje zien we regelmatig de windmeter boven de 35 knopen aangeven. Op andere plekken in Nederland schijnt het nog veel heftiger geweest te zijn, maar in de avond neemt de wind al snel af.

De weersberichten zien er niet aanlokkelijk uit voor de komende week, dus de staande-mast route terug lijkt beter dan ‘buitenom’ terug. We hebben ruim de tijd, dus we hoeven niet te haasten en nemen de bottlenecks (Dordrecht, spoorbrug Gouda, Kaagbrug (A44) en brug A9) zoals ze uitkomen. De ergste regen- en onweersbuien gaan we vermijden.

734891E4-9C69-476F-A1FD-D61B8957FB46

Eerste tussenstop is Strijensas, bekend van eerdere bezoeken hier. Goed restaurant en aan de rand van de Dordtse Kil. Ook in de Volkeraksluis moeten we door de grote beroepssluis, maar dat gaat veel voorspoediger dan door de Krammer eerder. Er staat een dikke 4-5 uit ZW en op alleen de fok hebben we een prima snelheid!

De volgende ochtend vertrekken we richting Gouda. We hebben dik stroom mee, dus na Dordrecht drijven we op alleen de stroom het laatste stuk door de Rietbaan met 2.5 knoop richting de volgende brug – die gaat toch pas over een uur open :)

We horen dat voor de middag een code geel wordt afgegeven … regen, onweer, hagel en zware windstoten. Gelukkig zijn hier genoeg jachthavens, dus we maken een tussenstop bij WSV IJsselmonde, prima plekje om de volgende morgen bij de Algerabrug te liggen. Op leenfietsjes doen we snel even boodschappen, en zijn precies op tijd terug als de regen begint :). Het lijkt allemaal wel mee te vallen, waait wel stevig in de vlagen.

De volgende dag hetzelfde beeld, in de ochtend best redelijk weer, en regen in de middag. We krijgen inderdaad een goede bui over ons heen, maar het grootste deel van de dag schuiven we precies tussen de buien door :) … De bruggen tussen Gouda en de Braassem draaien fantastisch, misschien omdat we in een konvooi van een tiental boten varen.

Wij kiezen voor een tussenstop bij WSV Braassemermeer, nog geen uur van de Kaagbrug die maar een paar keer per dag draait. Helaas is het restaurant hier gesloten, dus we vallen terug op onze noodvoorraad soep en lasagna …

Woensdag richting Haarlem, ook nu weer snel door de bruggen, dat is op dit stuk wel eens anders. We hebben de regenpakken aan, maar weer houden we het droog :) en al vroeg in de middag zoeken we een plekje in het centrum van Haarlem … en we spotten een mooi plekje voor de Melkbrug. Ruud vergeet weer even dat we nu 2.0 meter steken … we lopen vast en liggen iets schuin zo’n halve meter uit de kant. We besluiten dat we morgen wel kijken of we loskomen en wandelen nu het nog droog is even een rondje door het centrum, waar ze druk bezig zijn met de voorbereidingen van Haarlem Jazz & More. We gaan even kijken, maar het is meer ‘More’ dan ‘Jazz’ geworden … jammer!

Donderdag waait het stevig, maar we komen gelukkig makkelijk los, en ook nu weer zeer vlot door alle bruggen! Laatste bottleneck de brug over de A9 die maar 3 keer draait – we zijn ruim op tijd voor de middagopening van 14.15 uur. Net voor de regen (weer…) leggen we aan in Amsterdam Marina.

B0C0B229-8292-470E-B53C-A7A2A411465Fs Avonds eten we bij Loetje aan t IJ zo’n wereldberoemd biefstukje, met witbrood om in de Loetje-jus te dopen. Het geheim schijnt Blue Band margarine en ongewassen pannen te zijn – het smaakt in ieder geval zoals vroeger thuis :).

Vrijdag de laatste hop … terug naar Monnickendam. Overdag is het droog en we kunnen een week slecht weer afsluiten met een mooie zeildag – onder vol tuig, met een dikke 4 BF bakstagwind vliegen we naar de thuishaven.