Grevelingenmeer

Gisteren na de ergste buien uit Strijensas vertrokken, zo rond 11.30 uur. Het kwam met bakken uit de lucht met een onweersbui direct boven ons, met echte vette knallen!

Hoewel de weerberichten beloofden dat het in de middag zou opklaren, deed het dat niet – uiteindelijk hebben we de hele trip in regenpak gedaan. Was het niet om droog te blijven, dan was het wel tegen de kou!

Af en toe een stukje blauw...
Af en toe een stukje blauw…

Drie sluizen op het programma vandaag: Volkerak-, Krammer- en Grevelingen-sluis. En hoewel de Volkeraksluis echt geen kleintje is, liep die snel vol en we moesten een schutting wachten. Duurde best lang, en toen we allemaal binnen lagen moest er nog één motorboot bij: die onder de priemende ogen van de voltallige sluis hopeloos lag te schutteren … Zelfs de sluiswachter was het zat en sloot de deur, en drukte hem zo naar binnen. Eindelijk lukte het ze om een lijntje vanaf het midden naar de kant te krijgen en gedurende de hele schutting bleef hij maar malen met de boegschroef. Duitse vlag natuurlijk ….

We hebben bijna de gehele trip op de motor moeten varen, de wind stond (natuurlijk) op kop … Heel even, op het Volkerak, konden we de genua bijzetten.

De Krammersluizen waren we snel door, en vandaar is het nog een korte hop naar het Grevelingenmeer. Lang genoeg echter om nog een laatste stortbui over ons heen te krijgen. Maar dat was de laatste, en toen we de Grevelingen opdraaiden trok het eindelijk helemaal open.

Mosselbank, Grevelingenmeer
Mosselbank, Grevelingenmeer

We zetten koers naar de Mosselbank, twee kleine eilandjes, zonder voorzieningen, maar wel aanlegsteigers. Ans en Rob liggen met de Baroedam al te wachten, die waren een half uurtje eerder aangekomen vanuit de Ossehoek.

Volle maan boven het Grevelingenmeer
Volle maan boven het Grevelingenmeer

We hebben een groot gat geslagen in Rob’s drank (en slagroom) voorraad …. Irish coffee’s, Tia Maria, Jägermeister (of iets wat er op lijkt) … niet geheel fris meer schuifelen we terug naar onze boot :) .

The day after … schijnt eindelijk het zonnetje weer eens! Na drie dagen motoren met stevige wind en regen zijn we het wel even zat, en hoppen over naar de jachthaven in Bruinisse. Daar wel alle voorzieningen … We tanken diesel en water, laden de accu’s weer even goed op en lummelen de mooie dag door. Da’s een mooie jachthaven geworden hoor!

’s Avonds genieten we buiten van een uistekend diner, met een gigantische schaal fruits de mer, met oesters, krab, mosselen, garnalen, kokkels, scheermessen …  en Ellis heeft een zeetong op haar bord waar ze nét overheen kan kijken.

Visje? :)

We bekijken de opties. Het wordt mooi weer de komende dagen, maar zoals gebruikelijk – zonder wind. We moeten verder Zuidwaarts, en we kunnen aankoersen op de Roompot (en dan daar naar buiten).
Of door naar het Veerse Meer en dan over het kanaal van Walcheren binnendoor naar Vlissingen. Zeilen kunnen we toch niet, de stroom staat morgen tussen 10 en 16 uur precies verkeerd voor ons, dus het zal wel weer motoren worden :(  .

Strijen-Sas

Volgens de weerberichten zou vandaag een betere dag zijn, zeker ’s middags … Nou, het leek wel herfst! Voor het eerst deze vakantie zitten we in vol ornaat, met de volledige regenpakken en diverse lagen tegen de kou. Het is winderig (zacht uitgedrukt), felle buien en het is vooral fris.

We hebben de verwaaidagen wel goed besteed: de Proud Mary is eindelijk voorzien van de langverwachte gordijntjes. Het heeft twee jaar geduurd :)

Verwaaide dagen worden gebruikt om 'klusjes op te knappen' - in dit geval al twee jaar achterstallige gordijntjes!
Verwaaide dagen worden gebruikt om ‘klusjes op te knappen’ – in dit geval al twee jaar achterstallige gordijntjes!

We gooien net iets te laat de touwtjes los. Het was al een avontuur om het haventje in Gouda uit te komen: wij lagen helemaal aan het eind van de pijpenla, en de wind stond recht op de kont – nou is de Proud Mary (natuurlijk) een fantastisch bootje, op één ding na … als rechtgeaarde langkieler, met ook nog een aangehangen roer, is er achteruitvarend geen land mee te bezeilen (en geen water ook niet :) ).
Achteruit de haven uit is dus geen optie, en we hebben ook geen ruimte om uit de box komend te keren – dus met het betere duw- en trekwerk krijgen we haar om, met de kop in de wind en richting uitgang.

Ellis in vol gevechtstenue ... Met onder het regenpak een extra jas, sweater en bodywarmer :)
Ellis in vol gevechtstenue … Met onder het regenpak een extra jas, sweater en bodywarmer :)

Daardoor zijn we nét te laat bij de sluis, en moeten dus met de hele meute die net door de spoorbrug komt de sluis in. Als lang, smal bootje wordt ons gevraagd door het midden door te varen naar voren – ik houd al in, wachtend tot de boten aan de zijkanten vast liggen … maar de stereotype Duitser met een te grote boot voor wat-ie aankan maakt er weer een zooitje van, komt los van de kant  en kraakt ons vakkundig tussen hem en een andere boot die wel netjes vastligt. Arschlog. (Vrij vertaald: asshole)

Afgezien van het weer lopen we daarna voorspoedig door (knoopje stroom mee), hebben de ketelbrug in Dordrecht mooi op tijd en overwegen zelfs door te varen naar Willemstad.
Maar als we het Hollands Diep opdraaien hebben we meer water over dan onder de boot … Dik 5, op kop, met vette golven.
Op de motor geen pretje, dus we lopen de eerste de beste bestemming aan – Strijen-Sas. Al verder dan we hadden verwacht, dus we klagen niet. En ze hebben een goed restaurant :)

Onder de sprayhood schuilend voor de regen ...
Onder de sprayhood schuilend voor de regen …

Tussenstop Gouda

Zondag … the day after! Het zonnetje schijnt, wel staat er een pittig windje door. Vandaag is even een break, in de loop van de middag en de komende dagen wordt ronduit herfstachtig weer verwacht: harde wind, en regen, veel regen ….

We besluiten door te hoppen naar Gouda en even twee daagjes naar huis te gaan.  De staande-mast-route is met een dikke wind ook niet alles, zeker niet als je voor bruggen moet wachten en veel moet aanleggen. En al helemaal niet in de zeikende regen :)

Zelfs met de wind van vandaag, een stevig 4’tje zien het het al regelmatig fout gaan: boten die volledig dwars komen te liggen of zelfs in de kant belanden …

We vertrekken vroeg, we willen de spoorbrug bij Gouda halen, de opening van 12.27 uur. Het gaat al fout bij de eerste brug in Woubrugge: zondagsregeling, beginnen pas om 10 uur….
Er verzamelt zich een behoorlijk konvooi zuidwaarts, ook de andere kant op is het druk!

IMG_1327

In Alphen aan de Rijn gaat zelfs de spoorbrug voor onze neus dicht, de eerste helft is er wel doorheen, maar ze kunnen de brug niet zo lang open laten staan dat we er allemaal door kunnen.  Nu kunnen we Gouda helemaal vergeten :)

Maar het is mooi weer en we genieten wel van het tochtje. We hebben de wind pal op kop, de Proud Mary heeft moeite haar 5 motorknoopjes te halen. We zetten de opening van de spoorbrug om 12.27 maar uit ons hoofd, dat vaart toch wat relaxter.

We missen inderdaad de opening op 10-15 minuutjes en moeten twee uur wachten op de volgende opening.

IMG_1328

Het trekt wat dicht inmiddels, maar uiteindelijk lopen we het kleine jachthaventje in Gouda binnen, net als de eerste spetjes vallen. We kunnen de boot nog droog aan kant maken, en nemen een taxi naar huis – ff spulletjes wassen, slapen in een normaal bed … :)