Optuigen

Optuigen met de nieuwe spulletjes … best spannend. Klopt het allemaal? Werkt het zoals je hoopt?

Mast zetten MdamWe beginnen met het zetten van de mast. Alle lijnen, vallen en verstaging ontwarren en klaarleggen.
Marifoonantenne erop, nieuwe windvaan, verlichting, nieuwe vlaggenlijntjes.
Met de kraan wordt hij tot op de centimeter op de mastvoet gezet: makkie!

De nieuwe verstaging klopt helemaal. Kek achterstagspruitje van Dyneema ziet er ook goed uit. Eigenlijk staat de mast in 15 minuutjes op zijn plek, valt heel erg mee.

Nieuwe giekFase 2: de nieuwe giek plaatsen …
Het lummelbeslag is keurig aangepast door Masten Enzo …!
Helaas leverde Sélden de stoppers in de giek niet meer, dus moesten we een andere oplossing verzinnen.
Heel jammer, want ik heb de aanpassingen in het dekbeslag gebaseerd op het feit dat de reeflijnen bij de mast konden blijven.

Proud Mary Mast en GiekNa twee uurtjes drijft de Proud Mary weer in haar eigen box, met kale mast en giek.
Maar het is weer een zeilboot!

Nu moeten alle lijntjes en vallen naar hun ‘nieuwe’ plek. Ik vervang de kraanlijn en het grootzeilval (altijd spannend…) die nu, net als de onderlijkstrekker, naar de kuip worden geleid (en dus wat langer moesten worden).

Nieuwe High Aspect-fok op de roller, nieuwe rolfokhoes erop. Gaat nog steeds goed allemaal.  Te goed … ?

Grootzeil! Spannendste moment, want we zijn overgegaan van voorlijkkoord naar leuvers, wat wat aanpassingen aan de mast vroeg. En een nieuwe giek. Maar het lijkt goed te gaan, onderlijklengte klopt, de leuvers glijden mooi uit in het nieuwe profiel de zeilgleuf in …
Maar als we het zeil willen doorhijsen, lopen de leuvers na ongeveer 1.5 meter vast in de zeilgleuf – McLube helpt niet, en het lijkt alsof de zeilgleuf naar boven toe iets versmald … maar dat zal wel optisch bedrog zijn, lijkt me erg onlogisch.Ik kan met een schroevendraaier verbazingwekkend makkelijk de zeilgleuf wat openwrikken, maar de vernauwing blijft.

Proud mary Box G34We balen als een stekker. Wat de oplossing ook is, desnoods andere leuvers – het betekent dat het tijd kost … en we kunnen gewoon niet zeilen. Simpel.

Dus hoewel het lijkt alsof ze helemaal klaar is voor leuke zeiltochtjes …  we moeten haar zo achterlaten in de wetenschap dat we voorlopig helemaal nergens naar toe gaan.

Naschrift: uiteindelijk bleek de zeilgleuf wel degelijk iets versmald te zijn, en met een houten wig heb ik deze opengetikt … tienden van millimeterswerk, maar toch :)

 

Naar de zomerplek: Alkmaar – Monnickendam

Omdat de mast nog plat over de boot ligt, kunnen we ‘binnendoor’ naar Monnickendam, over Purmerend en Edam. Zaterdag 12 april melden we ons ’s morgens vroeg in Alkmaar bij Nic. Witsen … en terwijl we naar de kade lopen wordt de Proud Mary al in het water gehezen – perfecte planning….en mooi weer ook nog!

Lekker! Hebben we de hele dag nog. Motortje start direct, spuugt keurig de anti-vries eruit … dus we kunnen weg.
Maar na 10 minuutjes begint de motor te piepen … het ‘geen water’ alarm! Weer een blik over de hekstoel, en inderdaad: hij spuugt wel water, maar het is niet veel.

Afsluiter staat open. Wierpot is schoon, maar leeg.
Hmmm…. we ontluchten het systeem, en proberen het nog een keer. We komen nu een kwartiertje verder, en vertrouwen doe ik het al niet – hij rookt ook meer dan ik mij herinner. En ja hoor … piep-piep-piep ….
Weer terug. Gereedschap erbij en nieuwe impeller erin – maar de oude ziet er nog goed uit. Gelukkig kijk ik nog even goed in de bilge (loopt daar water weg?) en zie een rubber ring liggen die daar niet hoort….. de afdichtring van de wierpot! Zal eruit gevallen zijn bij inspectie en nu zuigt ze dus valse lucht.

Dat was de oplossing! We varen weer weg, inmiddels is het 11.30 uur, maar we hebben nog tijd genoeg. En genieten van het tochtje. Als we Purmerend aanlopen meld ik me bij de eerste brug voor de doorvaart.
Maar helaas – tot 16 april wordt er niet gedraaid in het weekend! Maandag ben ik de eerste :) … maar daar hebben we nu niets aan. Ik baal behoorlijk, want het staat inderdaad correct in de Almanak.

We overwegen nog even dan toch maar over Zaandam te varen, maar daarvoor hebben we geen tijd genoeg meer en voor later in de middag wordt een stevige wind voorspeld – en dan op open water met de mast over de boot is niet mijn hobby!

Vast bij PurmerendWe laten de Proud Mary dus maar achter in Purmerend … en ons zorgvuldige schema (één auto in Monnickendam, één in Alkmaar) ligt ook in duigen.
Met de bus hoppen we naar Monnickendam en halen de beide auto’s op.

Woensdag de 16e wordt weer goed weer voorspeld. Ik rijd met de auto naar Purmerend en ben lekker vroeg … maar de brugwachter heeft nog geen zin en draait pas 1 1/2 uur later. Geeft niks, het zonnetje schijnt, geen haast, nog genoeg kleine klusjes te doen en het is een leuk tochtje.

Doorvaart Edam Doorvaart Edam 3 Doorvaart Edam 2 Zeesluis EdamDe doorvaart door Edam blijft leuk. Ook op het Markermeer is het nog rustig, weinig wind en vlak water.

In Monnickendam is ‘onze’ steiger nog redelijk leeg, en ik prik haar in het nieuwe plekje.

Beter, water en electra direct bij de boot!