Schilderen opbouw en kuip (dl. 2)

Het voordeel van het uitblijven van de winter is dat de temperatuur in de hal op een prettig niveau ligt. Met het zonnetje erbij de afgelopen dagen is de temperatuur al hoog genoeg om een eerste laag Double Coat aan te brengen.

DC laag 1Met ontvetter neem ik eerst alles weer af en met de roller breng ik in etappes (150 en 75 = 225 gram per sessie) de eerste laag aan. Langs de randjes met een kwast, de rest met de roller.
Hoewel de Double Coat snel en strak droogt (na 2 uur stofvrij) blijkt de hal verre van ‘stofvrij’ … op het dak slaat toch wel veel stof en pluisjes neer. Als dat met de laatste laag ook zo is, zal er geschuurd en gepolijst moeten worden :(

Ik red de opbouw, kuip, bakskist achter en de luiken van de bakskisten met 0.6 ltr / 600 gram, verdeeld over 3 mengsessies. Zo rond de 200-225 gram per keer gaat goed, dan rolt het nog mooi uit – aan de kwast merk ik wel dat deze snel opdroogt.

Zondag 2 maart: de temperatuur ligt door een lekker zonnetje op 11-12 graden. dus ik besluit alvast de 2e laag op te brengen. Direct op laag 1, niet schuren volgens de expert … maar een paar plekjes (kwastaanzetten, ingewaaide grotere stofjes) werk ik wel bij. Nu kan het even goed doordrogen, en dan weer glad schuren voor de laatste laag.

Schilderen opbouw en kuip (dl. 1)

Ik had wel in mijn achterhoofd om de opbouw en kuip ‘eens’ te schilderen … maar omdat ik het dek toch vrij had gemaakt (nieuwe grijprail, beslag) en het plafond eruit had besloot ik om dat maar mee te nemen dit jaar.

Lak- en schilderbedrijfDe voorbereidingen vormen eigenlijk de hoofdmoot van het werk. Voorluik, schuifdak en garageopbouw verwijderd en deze meegenomen naar huis om daar in de verwarmde schuur af te lakken.
Ook het kajuitluik en de ombouwlatten daarvan losgehaald en meegenomen naar huis: op de foto de onderdelen in de verf en de lak (Epifanes).

De opbouw en kuip worden ‘gebroken wit’ (RAL 9010) in Double Coat, 2-componentsysteem van de IJssel Coatings. Dat vind ik een mooie kleur op een klassiek scheepje, zeker in combinatie met de donkerblauwe romp.
Op onbehandeld polyester wordt een ZF Coating grondlaag aanbevolen. Maar eerst renovatie van de opbouw: alle oude gaten en kleine beschadigingen weggewerkt met IJmopox fijne plamuur. Perfect spul, droogt snel en uitermate glad te schuren!

Schuren en nog eens schurenEn dan begint het echte werk: schuren. Als voorbereiding op de epoxy-grondlaag.
Met een assortiment schuurmachines (excentrisch, driehoek) én schuurpads van 3M (nog nimmer gebruikt, maar echt fantastisch – nooit meer schuurpapier voor mij!).
Op een tweetal plekken is de gelcoat erg dun en deze krijgen een extra ZF laag.

GeschuurdIk moest nog doorwerken … na 15 februari mag er niet meer drooggeschuurd worden in de hal. En wat kwam er een hoop van af … met plastic folie probeer ik de ergste schuurstof buiten te houden, maar dat spul komt echt overal doorheen :(. Na het schuren zuig ik de hele boot af en neem vochtig af met water en ontvetter. Schuren en afnemen hebben me precies één dag gekost.

Afplakken krantenVoordat ik de ZF Coating opbreng neem ik ruim te tijd om goed af te plakken (met Scotch Gold tape) en rondom het schilderwerk kranten uit te leggen en vast te tapen. Toch een voordeel boven de digitale editie van het NRC :).
Helaas kreeg ik de ramen niet verwijderd – omdat ze niet lekken (toch een Marieholm kwaaltje) laat ik ze verder met rust en hoop dat ik met nauwkeurig afplakken een goed resultaat bereik.

ZF PrimerMet een digitale keukenweegschaal meet ik de verhoudingen van het 2-componentsysteem nauwkeurig af. De ZF coating kan gelukkig vanaf 5 graden worden opgebracht.
Met een wegwerpkwast, grote en kleine schuimroller breng ik de coating aan, in etappes. Eerst met pure ontvetter afnemen (neem je ook de laatste stofjes mee) en dan rollen maar.
Met de witte kleur is het een perfecte ondergrond.

Ik heb twee lagen ZF Coating aangebracht, omdat ik mooi strak wil schuren voordat de laklagen worden aangebracht. Het is nu wachten op warmere dagen, voor de Double Coat is een minimumtemperatuur van rond de 15 graden nodig … en dat is het nog niet :).

 

 

Electriciteitsperikelen …

Ik denk dat iedereen met een bootje ouder dan, laten we zeggen 10-15 jaar het probleem wel herkent … de electrische bedrading. Of beter gezegd, het gebrek daaraan. De Marieholm IF is nu 42 jaar oud, en in de bouw destijds is nooit voorzien in een wat uitgebreidere electrische installatie.

In het vaarseizoen was ik al op zoek geweest naar niet-werkende zaken (driekleurenlicht en stoomlicht in de mast, de stuurautomaat), had al geconstateerd dat er oude bedrading lag die nergens meer naar toeging … en dat later aangebrachte apparatuur (marifoon, GPS, stuurautomaat, 12 V aansluitingen) niet via het schakelpaneel liepen. Zelfs ongezekerd direct op de accu waren aangesloten … tijd voor een renovatie.

SchakelpaneelIk had nog een vage hoop, omdat het Vetus P6 schakelpaneel later aangebracht moet zijn. Omdat ik voor andere projecten het plafond en binnenbetimmering al los had, kreeg ik ook zicht op de achterkant van het schakelpaneel …. Oeps :).
Wat een bende. Veel, heel veel kroonsteentjes … maar ook roestvorming op het paneel, de gescheiden navigatieverlichting in de mast was al weggeknipt en voor het gemak maar op direct een andere groep aangesloten.

Bedrading schaekpaneelIk ben maar begonnen met alle bedrading terug te herleiden naar gebruikers, door de boot heen te volgen en te markeren. Dat ruimde al aardig op.
Vervolgens de niet over het schakelpaneel lopende gebruikers losgeknipt (van alles direct en zelfs ongezekerd direct op de accu’s aangesloten …) en  bedrading doorgetrokken naar het schakelpaneel. Er kwam meer draad uit dan er weer in ging!

Bedrading accu'sOok bij de accu’s zelf was het rommelig … ook daar alle tiewraps losgeknipt, draden verwijderd of opnieuw geleid.

Vervolgens ook hier gemarkeerd en bedrading waar nodig ingekort / pas gemaakt en weer netjes vastgezet.
En ook maar een aardlekschakelaar op de walstroomingang gezet – toch wel een prettig idee.

Schakelpaneel nieuwOmdat ik het schakelpaneel toch moest vervangen, gekozen voor een groter exemplaar met meer groepen.
Dat is een ASA paneel geworden, met 10 groepen.

Niet eens zoveel groter, maar door het gebruik van kabelschoentjes i.p.v. schroeven wel een stuk dieper … dus een opbouwframe gemaakt met een  12 x 18 mm latje.

Voor montage ingespoten met vochtverdrijver (wat je vroeger voor je auto gebruikte, brengt een extra laagje aan ook, en gaat corrosie tegen). De gemarkeerde + aansluitingen voorzien van een kabelschoentje (en stukje krimpkous er overheen), de massa-aansluitingen naar de bijgeleverde massa-strip gebracht.

Op zich geen moeilijke klus, maar er gaat wel een hoop tijd in zitten (en een groot deel daarvan in onmogelijke houdingen in hondenkooi, bakskisten om er bij te komen). Ik ben hier zeker twee volle dagen mee bezig geweest.

Electra klaar 2Hoewel het eindresultaat nog steeds geen schoonheidsprijs verdiend vergeleken met modernere jachtjes (mooier is om vanaf het schakelpaneel naar een verdeel-rail te gaan), ben ik tevreden.
Geen kroonsteentjes meer, alle aansluitingen gecodeerd en op zelfde lengte gebracht en de massa-draden op één strip verzameld.

Afdek elektraHet is in ieder geval een stuk overzichtelijker. En voelt vooral veiliger: ik weet waar ik zoeken moet als er iets mis is en dat alles nu van een zekering is voorzien. Niets meer direct op de accu’s ….
Als laatste komt er een afdekkapje over de achterkant (aan de binnenkant van de kast / toiletruimte, dus) met een schotje naar de andere kant – voila, een handig opbergvakje :).