Vervanging onderwantputtingen

Van de Marieholm IF is bekend dat de puttingen van het onderwant een ‘zwakke schakel’ zijn: omdat de kracht niet alleen naar boven, maar ook zijwaarts wordt uitgeoefend. Daardoor kan de kop afbreken – met alle gevolgen van dien.

Omdat ik de verstaging heb vervangen door Dyform (30% sterker bij dezelfde diameter) wil ik ook de wantputtingen vervangen.
Zweedse onderwantputtingenBij de Zweedse Marieholmvereniging bestel ik de speciaal voor de vereniging vervaardigde, uit één stuk RVS gefreest, wantputtingen. Ze zijn alleen om naar te kijken al de moeite waard 🙂 … kosten rond de € 100 incl. verzendkosten.
Deze worden met 4 M6 bouten vastgezet, en in de juiste hoek (in lijn met hartlijn mast) waardoor de zijwaartse krachten worden geëlimineerd.

Het lastigste van de hele operatie is om bij de moeren aan de binnenkant te komen ….
Alu plaat SBDe betimmering, plafond en/of wandbekleding dient verwijderd te worden.
Dan hoor je de aangelamineerde aluminium verstevigingsplaat tegen te komen, waarmee de krachten over de romp worden verdeeld (zo’n 6-8 mm dik schat ik). Duidelijk zichtbaar op de foto (incl. lijmresten bekleding), ook de aanwezige gaten voor 8 mm (onderwant) en 10 mm (hoofdwant) zijn goed te zien.

Alu plaat BBBij de Proud Mary betekende het dat ik aan bakboordzijde een gat moest zagen in de achterwant van de kombuis (later ingetimmerd) om bij de bouten en moeren te komen. Die zal ik cosmetisch moeten wegwerken straks 🙁

Maar wat ben ik blij dat ik het heb gedaan … !! De moeren waren niet geborgd (er hoort een RVS strip onder te zitten waarvan de hoeken zijn omgevouwen om de moer te borgen) en hoofdwant stuurboord en onderwant bakboord zaten gewoon los!

IMG_0538-2De hoofdwant-bouten waren in orde, geen beschadigingen. Maar de onderwantbouten waren inderdaad verbogen.

Op de foto links de 8 mm onderwantbout, die boven de schroefdraad een lichte knik vertoont, aan beide kanten overigens. Aan de hoofdwant-bouten mankeert niets.

Uitlijnen wantputtingIn de nieuwe wantputting zit een nok welke in het vrijgekomen gat van de oude, verwijderde wantputting valt (opvullen met Sikaflex of Polymax).

Met een stukje lijn lijn ik de putting uit naar het midden van de mast en markeer de juiste stand met een stift (puntjes in midden van de vier gaten).

Wantputting BTijd voor het boren van het eerste gat … je voelt (en ruikt 🙂 ) duidelijk dat je door het polyester gaat en op de aluminium plaat onderdeks beland.

Na het eerste gat steek ik de bout door en boor met de putting in plaats het tweede gat (tegenoverliggende hoek) voor.
Daarna doorboren en putting fixeren, en resterende twee gaten weer door de putting heen voorboren – zo weet je zeker dat je precies goed zit! Met één nieuw boortje is het zo gepiept, het viel mij erg mee.

Wantputtingen onderMet zwarte Sikaflex heb ik het oude gat opgevuld en een dunne ‘rups’ op de onderkant van de putting aangebracht.
Nachtje laten drogen (anders pers je het er alleen maar tussenuit) en daarna de zelfborgende moeren strak aangedraaid.