Meet s/v Slenderness :)

De hoop bijna opgegeven voor dit jaar, toen we vertrokken voor de laatste bezichtiging: een Marieholm IFe in Grou, Friesland. En het was echt de laatste, ik was het zat om iedere keer uren in de auto te zitten voor een bootje waarvan je na 5 minuten weet dat daar 10 jaar niets meer aan is gebeurd.

Maar gelukkig, je weet het als je een bootje ziet liggen … netjes, goed onderhouden. Mooi in de verf, schoon, van binnen keurig: nieuwe kussens, klein kombuisje keurig ingetimmerd, lakwerk en plafond fris, mooi vloertje. Nieuwe motor (Yanmar). Nieuw buiskapje en dektent. Roer vernieuwd. Alle slijtagedelen zijn wel even OK.

Snel klaar dus. Het teakdekje (ongebruikelijk) op een Marieholm zit op zijn eind, maar dat gaat er toch af. Direct een net bod gedaan, rekening houdend met staat teakdek, verstaging die vernieuwd moet worden en verre van nieuwe zeiltjes (maar dat vervang ik toch direct) en duidelijk gemaakt dat ik absoluut niet hoger zou gaan. Is gelukkig geaccepteerd!

SlendernessDit is haar dan … de Slenderness. We hopen haar donderdag op te halen, even wat rondjes op het Sneekermeer en dan richting IJsselmeer en Waddeneilanden als ze helemaal OK is.

Ze heeft een stuurautomaatje, GPS en marifoon – alles ziet er netjes uit, ik hoef er gewoon niet veel aan te doen. Inmiddels begrepen dat ze van ‘een goed jaar’ is (1972!) :)

Afgekeurd :( …

Helaas … de Marieholm IF zakte met de keuring volledig door het ijs. Ik had mijn twijfels over de nieuw aangebrachte zaken (motor en mast), maar de expert Boj van Baars maakte korte metten: de reparatie van de schade aan stuurboordkant was niet goed gedaan, er zat te veel vocht in het laminaat en de boel ‘strookt’ niet. Onder de nieuw aangebrachte verflaag waren al scheurtjes te zien!

Bij de nieuw geplaatste motor bleken de achterste motorsteunen zwaar getordeerd te staan en de smering van de schroefas was een oplossing die hij nog nooit gezien had. De nieuwe mast bleek ook mankementen te vertonen (te kleine mastvoet, doorzakken mastvoet, verstaging niet correct, verkeerd afgetrimd) – maar dat is nog wel te verhelpen.

Dealbreker was herstel van de reparatie van de schade: 4-5 K en opnieuw schilderen van de romp (ook zomaar 3 K) zorgden voor een niet te overbruggen kostenpost.
Ik heb nog wel geboden (vraagprijs – kosten adequate reparatie op open calculatie), maar dat was niet bespreekbaar. Waarschijnlijk gokt de eigenaar op een koper die niet laat keuren …

Wel sneu voor de man – hij had alles laten doen, en dan mag je toch verwachten dat het goed gebeurd! En sneu voor ons: de kosten van hijsen, bokken en schoonspuiten met de keuring mee zijn ook zomaar € 800.

En we hadden ons al helemaal verdiept in een andere naam: Serenity, Tom Bombadil en Proud Marie staan op de short-list :).

De Marieholm voor de keuring …

Vandaag even naar Monnickendam gereden, waar de Marieholm uit het water is gehaald om te ‘drogen’ voor de keuring (osmose-meting).

Het was rustig bij de kraan, ik mocht de hogedruk-spuit even op het dek zetten. Dat scheelt even: er kwam weer wit tevoorschijn …

Het schip is in 2010 / 2011 behoorlijk aangepakt, met een nieuwe Yanmar 10 PK inboard diesel, een nieuwe Selden mast / giek en verstaging, nieuwe zeilen …. ook het beslag en de lijntjes ogen fris.

Helaas lijkt er na deze refit weinig aandacht aan besteedt te zijn: ze is van binnen en buiten ronduit vies, niet gepoetst, van binnen een hoop slordigheidjes – maar wel te overzien.