Raymarine … vervolg (2)

Je mag niet vloeken over het Internet :) – maar de verwensingen vliegen hier wel door het huis! De supportdesk van Raymarine (na een herinneringsmail vanmorgen) belde naar aanleiding van toegestuurd probleembeschrijving en dataschema.

angry faceHet stoom komt mij echt werkelijk uit de oren: na een lang en aarzelend verhaal geven ze nu aan dat toch de ‘oude’ SeaTalk aansluitingen gebruikt moeten worden.

Dat had mij 4 dagen zware frustratie kunnen besparen.

Ik heb juist de oude kabels verwijderd, nieuwe NG kabels doorgetrokken (dievenklus!) en nu moet ik weer een oude SeaTalkkabel aan gaan leggen! En het is een suggestie … nog geen zekerheid dat het werkt. Maar het is afgestemd met specialisten uit Engeland, dus ik ga er maar van uit dat het gaat werken….

Raymarine SPX-10 en P70 … vervolg :(

De stuurautomaat werkt nog steeds niet … grrrrrr :(

De Support Desk van Raymarine Nederland is helaas dicht als werkende mensen ‘open’ zijn, ik verlies iedere keer kostbare tijd (weekend, Pinksteren). De eerste suggestie was om de SeaTalk aansluitingen op de stuurautomaat zelf NIET te gebruiken ….. vreemd, maar het wegvallen van de data is er wel mee opgelost.

asking face Het hoofdprobleem echter niet. De waypointinformatie is aanwezig op het netwerk. ik zie ze op de andere SeaTalk displays en deels op de nieuwe P70 display (XTE, DTW) – maar de cruciale BTW (Bearing To Waypoint) lijkt niet geconverteerd te worden naar de automaat.
Raymarine snapt het ook niet … en ze sturen me een nieuwe converter, voorzien van de laatste software-update.

Na ontvangst (weer een paar dagen verder …) gemonteerd. Spanning er weer op. Helaas ….. de automaat accepteert nog steeds geen navigatiedata aangeboden via de laptop. Ik kom erachter dat als ik een waypoint direct in het SeaTalk-systeem breng de informatie wel wordt geaccepteerd. Heel omslachtig, maar dan kan ik tenminste varen.
Maar ik wil de navigatiesoftware op de laptop kunnen gebruiken! Een waypoint aanklikken in plaats van 5 minuten bezig zijn om het handmatig in het systeem te ‘typen’.

Ik werk de complete installatie van alle apparatuur op de Silmaril bij in het electrisch- en dataschema: tot op de afzonderlijke draadjes en kleurniveau. Voor mezelf, maar ook voor Raymarine en stuur ze de informatie op. Nog steeds geen antwoord ….

Raymarine SPX-10 en P70 … drama

The continuing story … vervangen van de stuurautomaat.

Ik heb eerst contact gezocht met Raymarine Nederland om na te vragen wat ik precies nodig had. De nieuwe Raymarine apparatuur blijkt niet backwards compatible met de aanwezige apparatuur, dus uitgelegd hoe mijn huidige systeem er uit ziet en gevraagd wat ik precies nodig had.

De boodschappenlijst besteld bij Dekker Watersport: kon het na twee dagen al ophalen, klasse! Vervolgens een hele dag bezig geweest om de automaat, de fluxgate en de display te monteren … vooral het doortrekken van de kabels en deze weer goed door de hele boot vastzetten was een behoorlijke klus.

Gelukkig kon ik de aansluitingen van de oude automaat gebruiken: SeaTalk, roerstandgever, clutch, spanningsdraden, aansluiting lineair drive waren ongeveer hetzelfde.
Altijd weer spannend als je de boel dan aanzet :) … maar het werkte, alleen kwam de SeaTalk1 informatie niet door!
Vervelend, want hij moet wel de data van log, windmeter en waypoints accepteren, en de gegevens van de GPS (COG, SOG, BTW) om op de automaat te kunnen varen ….

Dus weer in de telefoon geklommen met Raymarine Nederland: kreeg iemand anders aan de lijn, en helaas ook een ander verhaal … ik moest het anders aansluiten, had een andere brug (incl. converter SeaTalk to SeaTalk NG) nodig en het ST60 MultiView display kon ik niet direct met de P70 ‘lussen’ … en bedankt, want de oude SeaTalkkabel had ik verwijderd en gebruikt om de nieuwe spurcable door te trekken.

Weer in de auto, naar Dekker Watersport die zo vriendelijk waren het benodigde onderdeel uit een set te halen zodat ik gelijk door kon. Goede zaak hoor!
En weer een dag bezig, want ik moest de (oude) SeaTalkkabel weer naar de stuurstand trekken: alle tiewraps weer los, een hoop gepriegel, tweede gat in RVS maken voor doorvoer – het zijn de kleine dingen die zoveel tijd kosten!

Overtuigd dat het nu zou werken weer de spanning erop … en jawel, de benodigde data zijn nu zichtbaar! Het duurde precies 5 seconden … daarna een hoop gepiep uit verschillende systemen, want de data valt weg. En in de P70 staat nu FAULT – da’s niet goed. Alles drie keer nagelopen, maar kan niets vonden wat niet goed zou zitten!

Zwaar gefrustreert maar naar huis gegaan, was inmiddels in staat de boel te slopen. Alles op de mail gezet zondag, schema erbij en vanmorgen nagebeld. Nog geen antwoord van Raymarine Nederland … met weemoed denk ik terug aan de perfecte adviezen en ondersteuning van Holland Nautic, toen zij importeur waren!