Verwaaid op zout water

Als je verwaaid ligt op zout water … is het schoonmaken van het teak aan boord een goede tijdsbesteding :). Gelukkig hebben we geen teak dek meer, maar in de kuip zit genoeg en dat kan een beurtje gebruiken.

Het waait hier 5-6 BF uit ZW en dat blijft ook even zo. Dus hebben we gisteren de boot ‘omgedraaid’ en liggen met de neus in de wind, zitten we lekker beschut achter de buiskap.

Zwerven door nederland

Vanwege de Corona maatregelen kunnen we niet zoveel. Niet zo erg, een recente schouderoperatie beperkt Ruud ook in de mogelijkheden, dus we rommelen maar wat aan en scharrelen wat over het Wad en rond het IJsselmeer.

Bezoekjes Medemblik, Texel, Hindeloopen, Den Oever, Andijk, Stavoren – ‘s ochtends kijken waar de wind vandaan komt en een leuke bestemming zoeken.

Hindeloopen blijft een favoriet stekje – goede marina, als we wasje willen draaien, lekker uit eten bij de Argentijn, en met de meeste windrichtingen een leuk stukje varen de volgende dag.


Als we op Texel liggen, in de verengingshaven omdat de Waddenhaven vol is begeeft de scheidingstrafo het definitief … maar die had al wat kuren, dus de nieuwe Victron had ik al mee als reserve :). Ochtendje sleutelen in de bakskist ….

De. oude compacte Mastervolt eruit en de grotere (en zware!) Victron erin….
Wandelingetje rond de haven Oudeschild
Medemblik ook weer eens aangelopen (meestal pakken we Andijk)



Als we van Medemblik naar Hindeloopen varen komen we wel een heel bijzonder transport tegen – op weg naar het (verschrikkelijke) windmolenpark dat nu halverwege de afsluitdijk het uitzicht op de Wadden én het IJsselmeer verpest.

Nieuwe definitie van het begrip ‘boegschroef’
Silmaril in vernegingshaven Oudeschild … eigenlijk een heerlijk stekkie

Toch weer een bij-bootje

Met de verkoop van onze boot een aantal jaar geleden hebben we ook het bijbootje en de buitenboordmotor meeverkocht … we gebruikten die in Nederland eigenlijk amper. Toch misten we hem af-en-toe, en met de plannen om wat vaker te ankeren en de ‘glorious mud’ in de UK weer eens te bezoeken, Alderney aan te doen is een bijbootje toch wel handig. En we wonen aan het water, dus ook vanuit huis kunnen we zo de vaarten van het Groene Hart in.

Via via kregen we bericht van een bootje dat bij vrienden geweldig in de weg lag in de berging … compleet met een Mariner BBM. Alleen had die in 2009 zijn laatste servicebeurtje gehad, en was niet meer aan de praat te krijgen. Maar toen ik het kapje eraf haalde zag het er als nieuw uit allemaal, goed in het vet, dus daar maakte ik me geen zorgen over.

En terecht, bleek. Carburateurtje eraf gehaald en opengeschroefd, in het ultrasoonbadje gelegd, met perslucht schoongeblazen en ze loopt als een zonnetje.
Bootje ook opgepompt, en blijft drijven 🙂 … Wel met zo’n rampen-houten-vloer, maar voor dit geld nemen we dat voor lief. Met 2.70 mtr precies de goede maat voor een fatsoenlijke bijboot en motortje past er met 5 PK prima bij.

Helaas bleek dat er toch wat lekjes in de boot zitten. Op de lasnaden en bij het ventiel in de vloer … heb nog wel geplakt, maar dan ontstaat er wat verder weer een lek. Heeft toch met de leeftijd te maken, dus een nieuwe Talamex 250 aangeschaft – een Airdeck, wat compacter op te bergen en geen gedonder met die vloerborden 🙂